27.8.15

Tuoksuyliherkkyydestä

Päätin kirjoittaa itselleni tärkeästä aiheesta tänne, nimittäin tuoksuyliherkkyydestä. Monet ihmiset ihmettelevät, kun mainitsen tuoksuyliherkkyydestä, vähättelevät asiaa tai eivät usko ollenkaan. Allergia- ja astmaliiton sivuilla kerrotaan hyvin tästä asiasta, joten jos asia kiinnostaa, niin kannattaa tsekata nämä sivut.



Tuoksuyliherkkyys ei ole sama asia, kuin hajusteallergia; hajusteallergikon iholla esiityy kosketusallergiaa kosmetiikan hajusteista, hajusteyliherkkä taas saa oireita (nuhaa, päänsärkyä, pahoinvointia) hajuista. Aiemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin psyykkisenä sairautena, mutta nykyään se on (onneksi) tunnustettu elimelliseksi sairaudeksi. Tuoksuyliherkältä ihmiseltä puuttuu ominaisuus tottua tuoksuihin, eli kun normaalisti ihminen laittaa vaikkapa hajuvettä, niin jossain vaiheessa huomaa hajun laimenneen ja helposti laittaa hajuvettä lisää. Tuoksuyliherkkä haistaa koko ajan tuon hajuveden, ja kun ihminen lisää vielä hajuvettä, haistaa tuoksuyliherkkä kaksinkertaisen annoksen.

Itse olen lapsesta asti ollut erityisherkkä: eli esimerkiksi tavalliset pesuaineet sai ihoni kutiamaan, joten perheessämme käytettiin aina herkälle iholle tarkoitettua hajustamatonta pesuainetta, omaan kotiin muuttaessa tämä jatkui ja ostin myös hajustamatonta pesuainetta.

Käytin teininä hajuvesiä: lempparini oli Escadan kesätuoksut, vieläkin muistan Rockin' Rion ja Island Kissin tuoksut ja kuinka niitä aina käytin. Noin kuusi vuotta sitten huomasin, että jotkut hajuvedet sai aikaan pientä pahoinvointia, joten jätin sellaiset tuoksut käyttämättä. Jossain vaiheessa vaivat pahenivat ja pystyin enää käyttämään mietoja tuoksuja, pari vuotta sitten ostin Livboxin innoittamana Marc Jacobsin Honeyn, siinä vaiheessa se oli ainut omistamani tuoksu, jota pystyin käyttämään päänsäryn ja pahoinvoinnin takia. Nykyään en enää sitäkään pysty käyttämään, tällä hetkellä en ole löytänyt yhtäkään hajuvettä, joka ei aiheuttaisi pahoinvointia ja päänsärkyä.



Muistan vieläkin parin vuoden takaisen työpäivän; olin laittanut hiuksiini kamomillan tuoksuista kiiltovoidetta, joka sai hiukset ihanan kiiltäviksi. Jo aamulla sain pahoinvointikohtauksen ja ihmettelin koko ajan, että miksi on niin paha olla ja ihmettelin, että mikä ihme haju huoneessa leijailee koko ajan. Iltapäivällä tajusin, että haju tulee hiuksistani ja että huonovointisuus johtuu siitä hajusta. Töiden jälkeen pääsin kotiin, minulla oli niin huono olo, että nukuin koko päivän (heräsin illalla syömään ja menin uudestaan nukkumaan).

Tämän jälkeen huomasin, että monet muut jutut myös aiheuttavat pahoinvointia; en enää pysty käyttämään hajustettuja voiteita, kasvorasvat ovat näistä itselleni pahimpia (blogissa olen esitellyt aina muutaman poikkeuksen, joita pystyn välillä käyttämään vartalovoiteista, en kuitenkaan päivittäin enkä mitään hajustettuja kasvorasvoja), suihkutuotteita, jossa on voimakas tuoksu, voimakkaita astianpesuaineita (esimerkiksi Ajaxia, Tolua, vihreää Fairyä, Lidlin pesuaineita), tuoksukynttilöitä ja muita tavallisia kosmetiikan aineita/ pesuaineita/ kodin juttuja, joita ennen ei tullut edes ajatelleeksi.



Miksi kirjoitin tästä aiheesta? Koska moni ihminen ei tule ajatelleeksi tällaista, kun menee julkisille paikoille (bussiin, teatteriin, kauppaan, juhliin...). Saan pahaa oloa ja päänsärkyä hajuvesistä, haistan jotkin pesuaineet, millä ihmiset pesevät vaatteitaan (haistan, jos peset vaatteesi Arielilla, se on kaikista kamalin päänsäryn aiheuttaja), haistan senkin, jos asut vanhassa puutalossa tai samassa tilassa kanssani laitat hajustettua vartalo/kasvo/käsivoidetta. Työpaikkani muuttaa marraskuussa ja joudun kahden muun henkilön kanssa samaan huoneeseen, olen miettinyt, miten sanon näille kahdelle ihmiselle, etteivät he voi enää käyttää hajuvesiä eikä ottaa hajustettuja käsirasvoja toimistolle. Tämän vuoksi olen pohtinut näitä asioita lähiaikoina ja ajattelin, että näistä saisi ihan jutun blogiinkin.

Kiitos jos jaksoit lukea! Jos olet itse saanut oireita tuoksuista, niin haluan rohkaista, ettet ole tämän asian kanssa yksin, alussa oli hankalaa, kun en tiennyt tuoksuyliherkkyydestä, onneksi googlettamisen avulla sain selvyyden oireisiin ja nyt tiedän, että tuoksuja välttämällä en saa enää pahoinvointia normaalissa elämässä, onneksi nykyaikana on paljon tuoksuttomia vaihtoehtoja kosmetiikan saralla. Jos vähänkin saat pahoivointia/ nuhaa/ päänsärkyä hajuvesien/ tuoksujen lähettyvillä, niin kehotan sinua kertomaan asiasta ystävällesi, näin ollen hän voi (toivottavasti) vähentää tuoksujen käyttöä ja sinä voit hengailla kaverisi kanssa normaalisti ilman huonoa oloa :)



♡:SΔRΔGΔLΔXY

32 kommenttia:

  1. Kiitos tästä jutusta!

    Olimme Niklaksen kanssa viikonloppuna Keskiaikamarkkinoilla, jossa istuimme katsomaan esitystä katsomoon. ulkoilmakatsomo, ihmiset vieri vieressä ja vaikka oltiin ulkona, jouduin neljästi (!!!) vaihtamaan paikkaa, koska en saanut henkeä. syynä juurikin ihmisten liian voimakkaat tuoksut. Kun sekoittuu keskenään vanhan rouvan ylimitoitettu hajuveden määrä ja nuoren miehen axet, niin voi jukoliste. Voimakkaat pesuaineet ja esim.kaupassa matto-osasto ovat kurjia juttuja. Ottaa henkeen...

    Aihe on oikea ja todellinen ja hyvä kun nostit sen esiin - monikaan ei ehkä tiedä aiheuttavansa toisille ihmisille ihan oikean ahdistuksen tahtomattaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, noi on just pahoja noi kaikki yleisötilaisuudet, kun niissä on niitä mammoja, joilla on tosi voimakkaat tuoksut! Pyykinesuaineet on ihan hirveän tuoksuisia, miksei kaikkia niitä voi vaan tehdä tuoksuttomiksi...

      Kiitos paljon! :)

      Poista
  2. Itse pystyn käyttämään kaikkia hajusteita jne. sillä kaipaan sitä tuoksua :D Ihmettelen kyllä, kun käy sairaalassa/terveyskeskuksessa, joitain hoitajia, jotka lemahtaa ihan kunnolla. Sillä mielestäni sairaala on juurikin se paikka, missä ihmisiä on laajalta skaalalta ja varmasti joukkoon mahtuu useampi hajusteherkkä.

    Ja teinit... nehän ne vasta tuoksuukin! Melkeinpä jokainen 15-20 vuotias ohi kulkiessaan jättää tuoksupilven leijailemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä myös ennen tykkäsin kaikista ihanista tuoksuvista jutuista! No joo, luulis kyl, että sairaalassa osattaisi olla tuoksumatta, koska siellä tosiaan ihan varmasti käy paljon tuoksuyliherkkiä :O

      Joo, se on totta, varsinkin, kun teini-ikäisillä tuppaa muutenkin olemaan sellaisia supermakeita, voimakkaan tuoksuisia, joita sitten laitetaan paljon :D

      Poista
  3. Tuttua tekstiä! Voimakkaat tuoksut laukaisee migreenin mulla. Pystyn käyttämään useimpia suihkugeelejä ja käsivoiteita, mutta en juurikaan hajuvesiä. Kerran mun ohi käveli voimakkaasti hajustautunut nuorimies, sain viiltävän kamalan migreenin. Kotona asuessa oli helppoa kun äidin astman takia meillä ei ollut mitään haisevaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suihkugeelit oli ennen mun lemppareita, mulla oli niitä ihan hullu kasa kaikissa eri ihanissa tuoksuissa ♡ Joo, noi nuoret miehet laittaa yleensä reilulla kädellä kaikkia tuoksuja ja vielä Axeja sun muita :D

      Poista
  4. Täällä ilmoittautuu toinen tuoksuyliherkkä!

    Ihan tarkalleen mulla on hormonaalinen tuoksuyliherkkys, joka kulkee käsi kädessä kuukautiskierron kanssa.. Tietyt tuoksuaneosat toimivat katalyyttinä migneenikohtauksille tietyssä kierron vaiheessa. Iän myötä tämä onneksi vaikuttaa helpottuneen. Silti olen edelleen todella todella varovainen uusien tuoksujen ostamisessa, pyrkien aina saamaan ensin tersterin käyttööni, jotta voin tuoksua kokeilla kierron eri vaiheissa. Kerran kun paha olo tuoksusta pääsee iskemään, syntyy pitkäkestoinen muistijälki tuoksun ja pahan olon välille - siitä seuraa, että keho helposti reagoi kuvotuksen tunteella tuoksuun siitä edespäin.

    On päiviä kun suunnilleen koko maailma tuoksuu synteettisissä tuoksuainesosissa kyllästetylle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mullakin on syntynyt noita muistijälkiä! Kerran esimerkiksi join suoraan kraanasta vettä (asuin silloin vanhempien luona) ja mun suuhun meni iskän partavaahtoa, kun sen höylä oli osunut kraanaan, siitä asti se tietty haju on äklöttänyt mua!

      Tosi hyvä, että sulla on iän myötä ees vähän helpottanut! :) Testerit on tosi käteviä just sen takia, että niitä voi tosiaan tuoksutella eri vaiheissa, niin saa varmistuksen sille, että pystyykö jatkossa käyttämään kyseistä tuoksua :)

      Poista
  5. Niin tuttua täälläkin! En pysty käyttään hajuvesiä itse, onneksi sentäs bodysprayt (esim. Avonin) on semmosia joita pystyn käyttään. Huuhteluaineet ja pyykinpesuaineet aiheuttaa myös huonoa oloa, tuoksukynttilät ihan nou nou. Mulla ei onneksi oo järkyn voimakas tämä, ainakaan vielä. Mutta pitää kiertää esim. Stockan kosmeosasto kaukaa... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ennen kanssa rakastin kaikki bodyspray-tuotteita, kun niissä ei ole niin voimakas tuoksu :) Pyykinpesuaineet on mun mielestä ihan kamalan hajuisia, onneksi on tuoksuttomia vaihtoehtoja!

      Mä toivon, että sulla ei pahene ja voit jatkossa käyttää edes jotain tuoksuvia juttuja! :) Musta tuntuu, että itellä tää koko ajan pahenee.

      Poista
  6. Tosi harmi :/ hajuvedet tuoksuu niin hyviltä<3

    En tiiä onko mahollista, että vaan jotkut tosi harvat tuoksut aiheuttaa just päänsärkyä ja pahoinvointia. En oo koskaan asiaan tutustunu tarkemmin. Välttelen vaan kyseisiä tuoksuja, kuten vanilijaa.

    Toinen juttu mulla oli joskus muutamia vuosia sitte.. ehkä kanssa hormonaalista tuoksuyliherkkyyttä tai sitten vaan ihan kuviteltua :D en siitäkään osaa sanoa, sillä ei oo pitkään aikaan tapahtunu enää. Mutta siis en pystyny tiettyyn aikaan kuukaudesta kävellä kaupassa niitten kaikkien kylmä kaappien ja laarien ohi sillä siellä haisi mun mielestä ihan hirveelle. Kukaan ei vaan koskaan uskonu mua kun yritin jutella siitä, joten jäi vähän sellanen fiilis että oon kuvitellu kaiken :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla just alussa se alkoi niin, että vain jotkut tuoksut aiheuttivat pahoinvointia (mulla aloitti ruusu ne kohtaukset), joten ihan hyvä, jos välttelet sellaisia tuoksuja :)

      Eikä, vähän ärsyttävää! Mä kyllä uskon, että se on ollut totta, koska kyllähän raskaudenkin aikana kuulemma jotkut tuoksut etoo, joten ihan varmasti johonkin aikaan kuukautiskierron aikana tulee huono olo joistain tuoksuista joillekkin! Onneksi sulla ei oo tullut pitkään aikaan mitään :)

      Poista
  7. Jep, täällä myös yksi yliherkkä ilmottautuu! En käytä tällä hetkellä hajuvesiä lainkaan, eikä kyllä onneksi kukaan muukaan lähipiirissäni, sillä monet ovat herkkiä hajusteille. Pyykinpesuaineita käytän vain hajusteettomia. Kaupassa en kuvittelekaan meneväni lähelle tuoksukynttilöitä tai migreeni on taattu. Pystyn kuitenkin joitakin kasvorasvoja käyttämään, ne eivät haise mun nenään pahalle, mutta pääasiassa käytän tuoksuttomia tuotteita.
    Olen usein harmitellut kun tuoksuttomia toimivia kuivashampoita ei löydy. Mun on pakko käyttää noita voimakkaasti tuoksuvia, mutta onneksi Batistessa tuoksu häviää aika nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun lähipiirissä on paljon hajuvesiä käyttäviä ja mulle tulee välillä paha mieli, kun ne mun takia joutuu olemaan käyttämättä :/

      Sitä ei ennen tullut ajateltua, että tuoksukynttilätkin aiheuttaa pahaa oloa, mulla on tosi paljon PartyLiten kynttilöitä siltä ajalta, kun en niistä vielä kohtauksia saanut... Kuyivashampoita ei mulla tuu käytettyä, toivotaan, että joku firma (mieluiten Batiste, kun se on kuulemma paras ;)) alkaisi tekemään tuoksuttomia kuivashampoita :)

      Poista
  8. Jaksoin lukea, vaikka asia olikin mulle entuudestaan tuttu. :)
    Itse saan hajusteellisista pesuaineista kutinaa ja näppylöitä iholle.
    Hajuvesiä pystyn käyttämään. Käsirasva on myös hajusteetonta Erisania. Muuten suosin Herbinaa (kasvot ja kainalot) Olen huomannut, että se sopii mulle. :)
    Suihkugeelinä on Rocherin mieto lootuksen kukka. Ei barabeeneja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oivoi, tosi inhottavaa, että sulle käy niin :( Onneksi pystyt hajustamattomia käyttämään! Ja kiva, että oot löytänyt myös muita tuotteita, jotka käy sun iholle :)

      Poista
  9. Olipas hyvä teksti! Tunnistan itsessäni näitä piirteitä paljonkin. Haluaisin käyttää hajuvesiä mutta saan melkein aina kamalan yskänkohtauksen kun olen laittanut jotain hajustetta itseeni. Yleisesti ottaen omaan yliherkän hajuaistin ja joskus tuntuu että nuuhkin kotonakin ympäriinsä kuin koira etsien tiettyä hajunaiheuttajaa. Viime viikolla löysin yhden taulun eteisestä joka haisi aivan navetalle aina kävellessäni huoneen ohi. Mies tuijotti ihmeissään, että mitä minö taas nuuhkin mutta myönsi lopulta, että kyllähän se taulu haisee kun oikein haistelee :). Itselleni jotkut hajut ovat ylitsepääsemättömän kamalia (esim. Elnett-hiuskiinne, Puttipajan kynttilät) mutta toisista voimakkaistakin tuoksuista pidän ja siedän ilman mitään oireita (esim. Ariel-pesuaine, MdU:n leimauslakat). Siksi en ole osannut ajatella kärsiväni kenties tuoksuyliherkkyydestä, mutta migreenin puhkeamisen jälkeen (pari vuotta sitten) olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota asiaan. Migreenin myötä kun hajuihin alkoi yhdistyä juuri tämä pahoinvointiaspekti. Tuoksuttomissa tuotteissa on muuten usein se ongelma, etteivät ne ole tuoksuttomia vaan haisevat pahalle ja ärsyttävät nenääni ihan yhtälailla kuin hajusteellisetkin tuotteet. Siksi yritän useimmiten löytää kevyesti hajustetun tuotteen, joka ei ärsytä hajuhermoja. Kasvovoiteissa, käsirasvoissa ja huiskiinteissä tämä on ehkä hankalinta, koska hajut jäävät pyörimään niin pitkäksi aikaa nenän lähelle. Vitsi, että olin onnellinen, kun löysin Born to Bion täysin hajuttoman risiiniöljyn kynsien ja ripsien hoitoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, hauska! Mulla on sama, että haistan tosi voimakkaana tuoksut ja jos joku outo haju tulee nenään, niin mun on selvitettävä, että mistä se tulee! :D Mä oon huomannut, että tuoksuttomat tuotteet haisee joskus sellaiselle liimamaiselle tai vaihtoehtoisesti alkoholille. Mulla on kanssa kaikista eniten tuottanut päänvaivaa noi sun erittelemät tuotteet just sen takia, että ne on niin lähellä nenää! Se on tosi ihmeellistä, että Tresemme hiuskiinne haisee tosi pahalle, mutta ainakaan vielä en ole saanut kohtausta siitä :O

      Tosi ikävää, että sä joudut kärsimään migreenistä :(

      Poista
  10. Mun mies on samalla tavalla tuoksuyliherkkä kuin sä - ei puhettakaan hajusteellisista tuotteista hänen seurassaan. Asutaan eri osoitteissa joten kun ei nähdä, mä saatan sipaista hajuvettä ranteelle tms. Viimeksi kun mies oli yökylässä se meinas tulehtua mun uuden kuivashampoon hajuun...

    Myönnettävä on, että näin ei-tuoksuherkkänä mun on ollut välillä vaikee käsittää, miten "hyvätkin" tuoksut etoo häntä ja että miksi jotkut hajut on ok ja toiset ei... Opin toki koko ajan lisää ja se kiitos miehen yliherkkyydelle on annettava, etten enää koe tarvetta läträtä hajustetuilla tuotteilla ja jopa vältän niitä, sillä olen oppinut pitämään miedoista tuoksuista ja tuoksuttomuudesta. Liian vahvat hajut saavat jo munkin suupielet alaspäin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi voit sentään vielä käyttää hajuvesiä, kun mies ei oo paikalla! :D Mun siskoilla on ollut sama juttu, ettei ne käsittänyt sitä, kun jotkut tuotteet sai mulla huonon olon ja jotkut ei, onneksi ne on nyt tottuneet siihen ja on oppinut, etten siedä tuoksuja.

      Haha, hauskaa, että sä oot oppinut pitämään myös miedoista tuoksuista! :D

      Poista
  11. Harmillista,mutta onneksi et oo yksin ja tuon kanssa pystyt elämään

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, se on tosi hyvä juttu, että pystyn kuitenkin normaalisti elämään! :)

      Poista
  12. Mielenkiintoista luettavaa. Olen kyllä kuullut että ihmiset eivät kestä hajusteita, mutta se on usein todettu niin halveksivaan tai tuomitsevaan sävyyn että olen jättänyt perehtymättä tarkemmin (- vaikken itse erityisemmin käytä oikein hajuvesiä, mutta tuoksuvia pesuaineita kyllä ja mielelläni). Sun juttu tuli nyt niin neutraaliin ja ystävälliseen sävyyn että oikein innolla ensi kertaa paneuduin siihen miltä tuoksuherkältä voi ylipäänsä tuntua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, ihana, kiitos paljon! :) Tosiaan ennenvanhaan tuokuyliherkkyyttä ei edes lueteltu sairaudeksi vaan ajateltiin, että kyseinen juttu on vaan kuvitelmaa, onneksi nyt on paneuduttu asioihin enemmän :)

      Poista
  13. Hyvä kirjoitus! Olen itsekin melko herkkä varsinkin hajustetuille pesuaineille ja hajuvesille. On todella rankkaa, kun esimerkiksi bussissa istuu joku erittäin voimakkaalta tuoksuva henkilö, eikä haluaisi satuttaa kenenkään tunteita sanomalla mitään... Sellainen mulla tuli mieleen, että miten hyvin siedät kynsilakkojen/kynsilakanpoistoaineiden hajuja? Itselleni tulee kynsilakanpoistoaineesta aina päänsärky :( Olen kokeillut eri merkkejä mutten vieläkään löytänyt siltä saralta "toimivaa" sorttia. Olisiko sulla ehdotuksia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä oon ihan samanlainen, kuin sä etten halua loukata kenenkään tunteita huomauutamalla toiselle hajuveden määrästä!

      Mulla ei onneksi vielä tuu melkeen mistään kynsilakasta ja -poistoaineesta huonoa oloa. Kaikki tuoksulakat oon heittänyt pois. Mulle pahin kynsilakanpoistoaine oli Lidlin, en oo ikinä ymmärtänyt miksi kaikki kehuu niitä :D Tavallista Xtran kynsilakanpoistoainetta käytän, siitä ei oo tullut mulle pahoinvointia. Mä en valitettavasti osaa auttaa tässä kynsiasiassa, toivon, että löydät jostain itsellesi sopivat tuotteet! :)

      Poista
  14. Mulla on tosi herkkä hajuaisti ja välillä tekisi mieli esim. hypätä bussista ulos jonkun mummelin järkyttävän hajupilven takia. Alkaa pyörryttää ja oksettaa. Mä olin työkokeilussa yhdessä kosmettiikkaa myyvässä liikkeessä ja siellä yks työntekijä palveli jotain naisasikasta. Hetken päästä myyjä tuli pyytämään toisen myyjän paikalle ja lähti itse pukuhuoneille. Oli kuulemma niin kauhea määrä hajuvettä asiakkaalla ja hän halusin vielä liikkessäkin myyjän auttamana haistella lisää, että työkaverille tuli tajuton päänsärky ja meinasi oksentaa päästyään pukkareille. Mä en tajua miksi ihmiset suihkii itseensä melkein koko pullollisen tuoksuja. Vois vähän miettiä muitakin, kuin itseään. Olin kaverin luona joskus ja laskin sen laittavaan kaulaansa ja käsiinsä yhteensä kahdeksan (?!?!?!) suihkausta hajuvettä. Itse suihkauta aamulla ranteisiini tasan yhden suihkauksen ja se yksi suihkaus riittää koko päiväksi. Mies joskus laittaa hajuvettä muka vahingossa (:D) kaksi suihkausta ja sen jälkeen koko kämppä löyhkää. Tästä syystä olen myös kieltänyt mieheltä suihkutettavien dödöjen käytön, koska sen laitoin jälkeen on mentävä ulos hakemaan happea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, vanhemmilla ihmisillä on yleensä tosi voimakkaan tuoksuisia hajuvesiä ja oon monesti kanssa miettinyt sitä, että haluan vaikka bussin ikkunasta hypätä pois ja pakoon sitä hajua :'D Hui, mä ymmärrän sitä työntekijää, muakin nimittäin alkaa oksettaa, jos kauan joudun olemaan jonkun voimakkaan tuoksun luona! Apua, miten joku voi laittaa kahdeksan suihkausta!!! :O

      Hahaa, mun mies kanssa laittaa "vahingossa" kaksi suihkausta! Selityksinä on mm. "siitä ekasta ei tullut mitään" tai "en huomannut, että laitoin kaks". Yleensä se kattoo mua salakavalasti, ennenkuin laittaa kaksi suihkausta ja luulee etten näe :D

      Poista
  15. Olin käymässä Iisalmessa keväällä ja siellä oli esim. uimahallissa seinillä lappu missä pyydettiin, että asiakkaat huomioisi muut ja jättäisi hajuvedet kotiin. Ja monissa paikoissa oli seinillä viestit, että tämä työpaikka on tuoksuton. Siellä ei työpaikoilla siis hölväillä hajusteellisia rasvoja tai hajuvesiä mikä on tosi hyvä työkavereita ja asiakkaita kohtaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oijoi, Iisalmi olis hyvä paikka tehdä töitä ja asioida virastoissa :)

      Poista
  16. Mulla ei itse onneksi tuoksuyliherkkyttä ole, mutta parilla kaverillani joo ja ärsyttää kyllä niiden puolesta kun niin moni ei viitsi ottaa tämmöistä huomioon, ja suihkuttelee haju- ja partavesiä ihan mielettömiä määriä ://

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on niin kamalaa :( Jos jollain kaverilla on hajuvesiä, niin en pysty niiden seurassa kauaa olemaan, kun alkaa oksettaa :/

      Poista

Share some galaxy dust! ♡

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...